Indian Exposure avagy Miért éppen India?

2008-11-24

Hitelkártya

Úgy voltam vele, hogy megpróbálok hitelkártyát igényelni a bankomtól, mert internetes ügyintézéskor néha könnyebben tudnék boldogulni vele. Ehhez szükséges volt az adókártyához hasonló PAN-kártya, amit már korábban beszereztem.
Az első körben, még júliusban, a kérelem úgy pattant vissza, hogy öröm volt nézni. Elvileg minden egyszerű feltételnek megfeleltem, és azt is tudjuk, hogy a bankok szeretnek az ügyfelek után dobni ilyen terméket, mert az (főleg) nekik jó. Nem így Indiában! Az elutasítás állítólagos oka: Vapiban vezetik a számlámat, és ez a fiók nem igényelhet hitelkártyát. Nem semmi indok! Bankos emberem elmondása szerint még a főnökömnek is nehezen tudta elintézni anno, de nála valamilyen bombayi címmel megoldották ezt.

Második nekifutásra már ravaszabbak voltunk. Említett ügyintéző külön kérvényezte valamilyen felsőbb szervnél, hogy ezt a kérelmet fogadják el annak ellenérem, hogy Vapiban van a számlám. Minden le volt zsírozva mire elküldtük Chennaiba, a Citbank központjába az ismételten kitöltött igénylőlapot. Legalább erről hivatalosan is értesítettek levélben, hogy nem felelek meg a cég belső szabályzatának, és elutasították a kérelmemet.

Úgy voltam vele, hogy már csak szórakozásból is megpróbálom átverekedni magam a banki bürokrácián. Kiderült, hogy a második visszadobás oka a hiányos hivatalos dokumentáció volt. Nem csatoltunk aláírt fénymásolatot az útlevelemről és a vízumomról. Teljesen mindegy, hogy ez a számlanyitáshoz kellett, és anno adtam ilyet a banknak, nekik kellett egy új. Oké, lemásoltam, aláírtam és odaadtam az ügyintézőnek. És lásson a világ csodát! Elfogadták az igénylést, de csak alacsonyabb hitelkerettel, 30 000 Rs-val (kb. 120 000 Ft).

Nekem főként internetes repülőjegy- és szállásfoglaláshoz kellene a hitelkártya. A legtöbb esetben elfogadják a sima mezei bankkártyát a bankportálon át történő fizetéssel, de előfordult már, hogy nem kínálták fel ezt az opciót. Mivel Indiában korábban sok helyen nem fogadták el a külföldi kártyákat, így gondban voltam ilyen esetekben. A felajánlott keret meg vészhelyzetben jól jöhet, de már egy repülőjegyre nem lenne elég, ha hirtelen haza kéne látogatni.
Mindegy, örültem a jó hírnek, hogy sikeresen megbirkóztam ezzel a bürokratikus rendszerrel is. Pár napja futár hozta ki a kártyát, mert itt ilyet nem bíznak a postára. Kissé meglepődtem amikor elolvastam a kísérő levelet, ugyanis a beígért keret valahogyan megnőtt 80 000 Rs-ra (kb. 320 000 Ft). Ez már bőven elégséges bármilyen váratlan, jellemzően indiai fordulat kivédésére is.